Veelgestelde vragen

Vragen van en voor ouders en leerlingen

Van hoelaat tot hoelaat zijn de trainingen?

De trainingen zijn elke Zaterdag van 10:45 uur tot 15:30 uur.

Zijn er kosten verbonden aan de trainingen?

Onze trainingen worden geheel vrijwillig gegeven. Echter vragen wij een bijdrage van €20,- per maand. Dit bedrag wordt onder andere gebruikt voor het betalen van reiskosten van de vrijwilligers, materiaal voor de lessen en uiteraard om de kwaliteit van de lessen te verbeteren.

Mijn kind moet op zaterdagen vroeg in de morgen sporten, mag hij/zij ook later aansluiten?

Nee, kinderen die later aansluiten storen de leerlingen die wel op tijd zijn gekomen. Dit zorgt voor onrust bij zowel de begeleiders als de andere leerlingen.

Mijn kind is nieuw in Nederland. Zijn de lessen ook geschikt voor mijn kind?

Nee, helaas hebben wij hier niet de middelen voor. Wij richten ons enkel op leerlingen die bekend zijn met het reguliere onderwijs en Nederlands spreken.

Waarom moeten de leerlingen van Iraakse komaf zijn om deel te nemen aan de projecten van Stichting VIJN?

Stichting Voor Iraakse Jongeren Nederland richt zich vanaf de oprichting alleen op kinderen van Iraaks komaf. De reden hiervoor is dat het team, met de schaarse middelen waartoe het beschikt, het maximale wilt bereiken. Dit betekent dat wij gedwongen zijn om keuzes te maken in onder andere doelgroep. De keuze voor kinderen met een Iraakse achtergrond is onder andere gemaakt omdat het team bekend is met de (thuis)cultuur van de leerlingen en hoe het beste met de ouders van de leerlingen gecommuniceerd kan worden.

Mijn kind zit veel op zijn telefoon, letten jullie hier op tijdens de lessen?

Ja, het gebruik van mobiele telefoons tijdens de lessen is verboden. We hebben telefoonzakken waar de leerlingen hun telefoon in stoppen voordat ze de les in gaan. Deze krijgen ze aan het einde van de dag weer terug.

Vragen van en voor  vrijwilligers

Van hoelaat tot hoelaat zijn de trainingen?

De trainingen worden elke zaterdag van 10:45 uur tot 15:30 uur gegeven.

Ik ben MBO-student, mag ik lesgeven?

Bij Stichting VIJN ben je met elk opleidingsniveau van harte welkom om les te geven. Stuur ons een mail voor meer informatie!

Moet ik als vrijwilliger elke zaterdag aanwezig zijn?

Voor begeleiders wordt een maandelijkse aanwezigheidsplicht van 50% gehanteerd. In de regel komt dit neer op 2 zaterdagen per maand. Dit quotum wordt gehanteerd om de kwaliteit en consistentie voor onze leerlingen te waarborgen. Deze aanwezigheidsplicht geldt niet voor de vrijwilligers die achter de schermen werken.

Worden mijn reiskosten als vrijwillige begeleider vergoed?

Ja, de gemaakte reiskosten van vrijwilligers worden vergoed!

Ik wil graag achter de schermen een bijdrage leveren. Kan dat?

Fijn dat je een bijdrage wilt leveren, dit kan zeker! Wij hebben regelmatig functies openstaan om de organisatie en de trainingen overeind te houden en te verbeteren. Stuur ons een mail voor meer informatie!

Heeft u toch nog vragen die hierboven niet zijn beantwoord? Twijfel dan niet en laat uw nummer hier achter. Wij bellen u binnen twee werkdagen terug.