Founding Story

Actief sinds 2013

“Tijdens gesprekken met vrienden binnen de Iraakse gemeenschap viel op dat velen een vergelijkbare schoolervaring hebben gehad. Vrijwel niemand had buitenschoolse ondersteuning en voelden wij ons allemaal niet helemaal thuis. De eerste generatie stond machteloos tegenover uitdagingen zoals de onbekendheid met het onderwijssysteem en een taalbarrière. Dit heeft als gevolg gehad dat velen van ons jaren moesten zwoegen om voor deze achterstand te compenseren.

Het kon niet langer zo doorgaan. Wij kunnen, met de expertise en ervaring die wij hebben opgedaan, het verschil maken voor de volgende generatie!

VIJN Education (voorheen VIJN Academy) is het eerste project van Stichting VIJN. In 2013 zijn wij, met tien leerlingen en zes gemotiveerde Iraaks-Nederlandse studenten, gestart met onze eerste cito-training. Dit was een groot succes. Het vertrouwen in de eigen potentie en zodoende het eindadvies, is er bij alle leerlingen op vooruit gegaan.

Door inzet van ons ambitieuze en inspirerende team hebben wij in de afgelopen jaren meer dan 200 jongeren kunnen helpen. Wij zijn uitgegroeid tot een volledige leerlijn: entree-training en cito-training voor het basisonderwijs en huiswerkbegeleiding voor het voortgezet onderwijs. Wat is begonnen met tien leerlingen en zes begeleiders, is met succes gegroeid naar ruim vijfentwintig begeleiders en jaarlijks meer dan 80 leerlingen.

Op naar een toekomst met eerlijke en gelijke kansen voor iedereen.”

Zaynab al Sabari,
Oprichter

Visie & Missie

Het team van Stichting VIJN bestaat uit gedreven, ambitieuze studenten en afgestudeerden die geloven in de kracht van de Iraaks-Nederlandse gemeenschap en zich proactief inzetten om bij te dragen aan het succes hiervan. Door inzet van eigen talent willen wij een positieve bijdrage leveren aan de positie van de Iraaks-Nederlandse gemeenschap. Ons ultieme doel is het hebben van een hechte gemeenschap die proactief haar talenten inzet voor de toekomst hiervan. Middels onderwijsprojecten en projecten gericht op de persoonlijke ontwikkeling willen wij de volledige potentie van onze Iraaks-Nederlandse gemeenschap benutten. Dit willen wij bereiken door de inzet van onderwijsprojecten en projecten gericht op persoonlijke ontwikkeling om de volledige potentie van Iraaks-Nederlandse gemeenschap benutten, namelijk:

VIJN Academy: waarmee Stichting VIJN verandering teweeg wilt brengen in de onderadvisering door Cito trainingen te faciliteren voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs en huiswerkbegeleiding voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs.

VIJN Leadership: waar activiteiten worden georganiseerd die betrekking hebben op het versterken van de sociale identiteit van de Iraakse leerlingen evenals een kritisch begrip kweken van de sociaal-economische verhoudingen in Nederland die een dagelijkse impact hebben op minderheden zoals de Iraakse gemeenschap.

Samuel van Houtenstraat 1
3515EA  Utrecht

Volg ons

VIJN Academy